ka_1_05_edited_edited.jpg

ESITTELY

Henkilökuva.

 

Olen 70-luvun puolivälissä syntynyt 90-luvun alussa hifi harrastuksen aloittanut koneautomaatio- ja tuotantotalousinsinööri Tampereelta. Kaiuttimen valmistukseen tutustuin, kun ensimmäiset omat kaiuttimet olivat Hifi 6/2 - mallit. Tuomelan ”Rakenna hifikaiuttimet” (-92) tuli luettua kannesta kanteen moneen kertaan. Sitten työ-elämä vei -90-luvun lopulla ja olin pääsääntöisesti teollisuuden kone/tehdasasennusprojekteissa ympäri maailmaa 160-279 päivää vuodessa. Projektit kestivät tyypillisesti 5 päivästä – 3 kuukauteen. Pääsääntöisesti tein automaation/prosessien käyttöönottoja ja koneiden luovutuksia. Työ oli sen verran intensiivistä, että harrastukset jäivät vähiin, myös hifi. Sitten -00-luvun puoliväliin tienoilla tulin isäksi ja asetuin työskentelemään erilaisissa tuotetukitehtävissä kotimaassa. Sitten olin vuodesta 2007 eteenpäin tuotepäällikkönä, johon kuului mm. tuotekehitysprojektien vetämistä. Tein 2017 asti reissua 50 – 100 pv/v maailmalla. Kansainvälinen kenttä on tutumpi, kuin kotimaa. Minulla on koneinsinöörinä vahva materiaalitekninen ymmärrys ja myös sähkön ymmärrys koneautomaatio-opintojen ja työkokemuksen vuoksi. Nyt on 100% oma yritys 2018 kesästä. Kaiuttimen suunnittelu tuntui luontevalta tältä pohjalta, koska hifi harrastus on ollut lähellä sydäntä aina.

Käytän yhteistyökumppaneita rakenteiden suunnittelussa ja muotoilussa. Itse olen kehittänyt metodit ja sähköakustisen suunnittelun. Suunnittelussa on otettu huomioon tuotantotekniikka ja materiaalitekniikka. Tuotteet voidaan tehdä käsityönä pienissä sarjoissa ja myös automatisoidulla linjalla jos se sen vaatii. Ei ole siis ollut tarkoitus veistää kaiutinta yhdestä puusta. Jatkuva laadun kehittäminen ja tarkkailu kuuluu kuvioihin. Kaiuttimet ovat 100% suomalaista käsityötä.

Teknologia & Tavoite.

Kaiuttimen konseptin suunnittelu alkoi harrasteprojektista vuonna 2013, jolloin tarkoituksena oli tehdä kaiutin, jonka äänikuva painottuu kaiuttimen taakse. Ensin ajatus oli tehdä useammasta pienestä dynaamisesta laajakaistaelementistä Quad-63-tyyliset sektorit ja viivepiirit siten, että ääni olisi lähtenyt pistelähteestä hieman kaiuttimen takaa.

Löytyisi varmaan keino, jossa ei tarvitse käyttää liian eksoottisia rakenteita ja elektroniikkaa. Nauhaelementin suunnittelu alkoi loppuvuodesta 2017. Tavoite oli edelleen sama ja lisäksi pari muuta muuttujaa lisää keittoon.

Muistelen, että joskus 90–luvun loppupuolella Tampereella joku kauppasi legendaarisia hollantilaisia Audiostatic-sähköstaattisia kaiuttimia.  Parasta ”3d”-ääntä varmaan mitä ikinä olin kuullut, mutta optimaalinen kuuntelualue riitti vain yhdelle henkilölle. Ihan kuin olisi lyöty kuulokkeet päähän, kun istui stereokolmioon. Suuntaavuus oli siis aika suuri tavallisiin pönttökaiuttimiin tottuneella. Selkeästi kaiutin ei ollut suunniteltu vaikkapa taustamusiikin kuunteluun.

Toinen sähköstaattisen kaiuttimen valmistaja, jolla käytössä kaareva staattori. Yläosan kokonaisvaakasuuntaavuus tuntuu isolta (30°) vaikka kaarevalla muodolla kuuntelualuetta laajennetaan. Näissä on pääsääntöisesti ympärisäteilevät bassot yleensä suljetussa tai bassorefleksi-kotelossa. Tehovaste laskee tuntuvasti äänen ollen tummahko. Impedanssi voi laskea, jopa alle 1Ω ylemmillä taajuuksilla. Ei siis helpoin kuorma vahvistimille.

Sitten on nämä iso kokoiset magnetostaattiset + nauha -kombinaatiot, joissa eri äänialueiden elementit on laitettu sivu suunnassa vierekkäin. Eri äänialueiden äänet lähtevät sivusuunnassa eri aikaan ja myös kulkevat eri matkan kuuntelupaikalle, mikä aiheuttaa sen, että vaiheet alkavat kumota toisiaan liian isolla kulmaerolla. Vain pieni rajoitettu kuuntelualue on ok. Jakotaajuuksia madaltamalla ongelmaa saadaan pienemmäksi. Toisekseen bassojen dynamiikka rajoittunut, koska tasokalvoelementin liikepoikkeama on pieni. Riittävän basson toiston saamiseksi tarvitaan isoa pinta-alaa. Näissä kaiuttimissa on kuitenkin tyypillisesti matala herkkyys ja pieni impedanssi. Jossain malleissa voi mennä impedanssi alle 1Ω ylimmässä oktaavissa. Vaatii siis toimiakseen hyvin tehokkaan vahvistimen.

Tarkoituksena oli siis suunnitella kaiutin, jonka ääni leviää pääsääntöisesti dipolina sylinterimäisesti pystysuuntaavuutta kasvattamalla. Stereokolmiossa istuen olisi syvä kolmiulotteinen ääni. Kun mennään stereokolmion ulkopuolelle ääni ei juurikaan tummuisi. Kuuntelualue ei rajoittuisi yhteen pisteeseen taajuusbalanssiltaan ja sitä voisi kuunnella myös taustamusiikkina pois stereokolmiosta. Elementit pitäisi olla samalla vertikaalisella linjalla. Kaiuttimen pitäisi myös olla sirompi, kuin levymäiset dipolikaiuttimet, mutta basson toisto olisi kuitenkin riittävä. Huonetta ei myöskään tarvitsisi vaimentaa enempää, kuin normaalia olohuonetta, kunhan vain tietyt etäisyydet rajapintoihin toteutuvat. Kaiutin olisi myös helppo kuorma vahvistimelle (8Ω) ja herkkyys vähintään 90dB/2.83Vac.

T: Antti Sipola 

Kannel Audio on myös EMT Tontechnik - Home (emt-tontechnik.ch), äänirasioiden ja  Thales - Home (tonarm.ch), levysoittimien maahantuoja.

-Jälleenmyyjiä etsitään!!!-

HIFI2021 - Suomen suurimmat hifimessut järjestetään jälleen Helsingin Messukeskuksen kongressitiloissa ja Holiday Inn hotellissa 30-31. Lokakuuta 2021. Tervetuloa tutustumaan K211. HIFI2021 hifimessut - Hifimessut